ניקוי שיניים
ניקוי שיניים -שיננית
מרץ 9, 2020
בוטוקס
כל מה שחשוב לדעת על בוטוקס
אוגוסט 23, 2020
סתימות בשיניים

עששת הינה מחלה של שיניים.

היא נוצרת ע”י חיידקים שנמצאים בחלל הפה הניזונים בעיקר מסוכרים המתפרקים בחלל הפה וממרכיבים בתכולת הרוק.

כאשר חיידקים מצטברים לכמות גדולה הנקראת רובד חיידקי ונשארים על משטח השן זמן מספיק הם  מתחילים להפריש חומצה הממיסה את אמייל השן (החומר הקשה המרכיב את כותרת השן) . 

האמייל מתחיל להיות מחורר מחוספס ועם הזמן נוצר חור בשן.

כשיש מצב כזה שאינו מטופל העששת מתקדמת לחור גדול יותר עד שמגיע לעצב ומשם הטיפול הינו טיפול שורש.

 

טיפול בחור לפני שמגיע לעצב זה נקרא סתימה. 

בטיפול של סתימה הרופא מרדים את השן מנקה את חיידקי העששת והריקבון שנוצר בשן וממלא את החלל שנוצר עם חומר סתימה.

 

ישנם 3 סוגים של סתימות : סתימות אמלגם סתימות קומפוזיט וסתימות חרסינה.

 

סתימות אמלגם הינם בצבע כסוף מפני שהן מכילות חומרי מתכת שונים וביניהם כספית הנקראים סגסוגת, לסתימות אלו יתרון מפני העלות הזולה יחסית האפשרות לעשותם ללא 

התחשבות בכניסת רוק לאזור או בקושי של גישה לאזור המטופל וכמו כן חיסרון של חומרי המתכת והכספית המתפוררים בחלל הפה ונבלעים בגוף וגם התכווצות של אותם מתכות עם הזמן.

 

סתימות קומפוזיט הינם סתימות בצבע השן מחומרים של פולימר בעיקר היתרונות של סתימות אלו הם אסתטיקה לא רואים שהשן מטופלת, החומרים ידידותיים לגוף ואינם מתכווצים עם הזמן , החיסרון הוא בעיקר עלויות והרופא צריך לדעת איך לעשותן כי טכניקת הטיפול שונה מסתימות אמלגם.

וסתימות חרסינה שהינם מחומר חרסינה בצבע השן מבוצעות במעבדה היתרון הוא חוזק החומר ואסתטיקה מקסימלית החיסרון הינה עליות גבוהות מאוד , הטיפול ארוך ובמספר מפגשים בעקבות הצורך במידות ושיתוף פעולה עם המעבדה, מודבק ולכן עלול להתנתק עם הזמן ומצריך דיוק בעבודה הרופא והמעבדה.

 

כל טיפול של סתימות אינו לכל החיים וסביר שיהיה צורך להחליפו במרוצת השנים מכל מיני סיבות כמו שינוי בצבע, התכווצות חומר, עששת משנית וכד’.

 

סתימות השן מבוצעות ונרשמות בתיעוד לפי משטחי שיניים לעיתים גם מתומחרות על פי זה.